Wednesday 29 April 2015

Hamil tapi tak pernah datang haid,disebabkan suplement yang diambil?

Mengambil nutrisi tambahan merupakan langkah bijak,untuk menampung keperluan nutrien yang sepatutnya diambil oleh seseorang individu,apatah lagi faktor ekonomi,kekangan masa dan sebagainya secara tidak langsung menganggu diet harian anda,serta menganggu kesihatan.
Pengambilan nutrisi yang berkualiti serta disahkan selamat dari segi ujian klinikal amat digalakkan,namun pengambilannya harus mengikut spefikasi yang ditetapkan .Keberkesanan sesuatu produk bukan sahaja bergantung kepada kualitinya ,malah cara pengambilan yang betul(tidak lupa),disamping pengambilan air yang mencukupi.

Apa yang patut anda tahu tentang kenyataan DR Ray D.Strand,MD di atas sama seperti kenyataan metro di bawah.


Matlamat/saranan adalah tidak berlebihan dalam mengambil apa-apa produk kesihatan,serta harus mengikut jadual pengambilan yang ditetapkan.

Ok,berbalik isu "hamil" tapi tak datang haid..Iya masalah ini sedang berlaku kepada saya.Urine test itu saya punya,,alhamdulillah i,m pregnant..berapa lama ?,,takpasti lagi.
 Kenapa?

Bila di imbas balik,hampir 2 minggu saya tidak berselera makan,lemah jerr.saya tekad ambil urine test.
Kebiasaan,kehamilan yang terdahulu biasa berlaku semasa baby berusia setahun ,baru didatangi haid dalam 2 kali(bermakna 2 bulan).Sekiranya saya gagal merancang,akan berlaku kehamilan.
Mungkin biasa,menurut kata doktor,jika menyusukan baby sepenuh masa.Berlaku akibat perubahan hormon dalam badan.

Masalahnya sekarang baby telah berusia1 tahun 6 bulan,haid tak datang.Walaubagaimanapun,haid pernah datang sekali semasa baby berusia 4 bulan kerana mengambil pil perancang keluarga,kemudian bulan seterusnya haid menjadi tidak normal berlaku sedikit pendarahan dalam tempoh 2 @ 3 hari sahaja.Urine test dibuat,result (-).Semenjak itu saya tekad,ingin biarkan berlaku proses pemulihan semulajadi,oleh itu saya tidak mengambil apa-apa ubat kecuali mengambil "set menyusu Shaklee"hanya ESP dan Alfalfa(sekali sekala)serta Vitamin C, sehinggalah baby berusia 1 tahun 5 bulan.

Sebulan yang lalu,banyak kerja yang perlu dilakukan,,penuh tekanan.Badan letih ,Emosi terganggu,stress.
Dalam masa yang sama saya sedar akan keperluan/manfaat asid folik serta keperluan nutrisi lain sepertimana yang disyorkan DR ray dan Dr zubaidi.Oleh itu saya mengambil asid folik atau dikenali B complex dan GLA complex.Seperti yang kita tahu asid folik amat penting untuk badan kita,bukan sahaja orang yang hamil sahaja boleh ambil,malah orang ingin hamil,orang tua,kanak-kanak dan sesiapa sahaja.
Alhamdulillah selama pengambilan asid folik,badan berasa ringan bertenaga.Walaubagaimanapun pengambilan B complex tidak lama(tak sampai separuh botol),saya berkongsi dengan ibu,sewaktu bercuti di kampung,ekoran terlupa membelikan untuknya.Saya tahu ibu lebih memerlukan,kerana paras  HB nya selalu rendah,sentiasa pening dan pitam,Malah selalu memdapatkan pil asid folik di klinik.Tapi saya juga HB rendah terutama time hamil.

Ok,berbalik pada cerita "adakah disebabkan oleh pengambilan nutrisi"..Pada pendapat anda?.Mungkin Iya bagi saya,ini buktinya saya hamil.dengan pengambilan ESP,Vitamin C ,Asid folik(B complex) dan GLA Complex.
Pada masa yang sama,saya mengambil GLA Complex ,bertujuan untuk mengembalikan hormon ke paras normal,memandangkan baby sekarang dah mencecah 1 tahun setengah,malah bimbang akan kesihatan badan,terutama rahimku..oh,,lamanyatidak didatangi "period".Dan sekarang terpaksa sambung lagi kerana"im pregnant"..licin 1 botol GLA,,
di
Apa perubahan yang dirasakan:
Perubahan yang ketara,sudah tentulah berat badan maitain(45 kg),malah banyak lagi susu badan,kulit lembap tidak kering bersisik seperti dahulu.Kulit muka normal,(tidak kering) walaupun sekadar cuci dengan pencuci biasa tanpa memakai apa-apa kering atau pelembap cuma pada permulaan mengambil B complex dan GLA,keluar sebiji 2 jerawat dalam semingggu kemudian normal.Rambut tak banyak gugur serta kuku yang cantik.Begitu juga kulit siku dan tumit tidak kasar/merekah.

Apa kaitan Asid folik dan GLA Complex dengan kesuburan:

Kedua-dua nutrisi amat baik untuk menampung keperluan nutrien yang tidak mencukupi dalam badan manusia,begitu juga dengan vitamin C.Asasnya asid folik penting untuk pembinaan sel serta memberi tenaga manakala GLA Complex untuk proses pertumbuhan dan perkembangan manusia dan secara tidak langsung dapat mengembalikan paras normal hormon badan.GLA Complex adalah sejenis asid lemak omega-6 yang banyak ditemui di dalam minyak berasaskan tumbuhan dan tidak dapat dihasilkan sendiri oleh badan manusia.Selain membantu proses pertumbuhan dan perkembangan,ia bertindak sebagai kolagen ke atas badan,rambut,kuku dan kulit yang sihat,malah mengawal metabolisme badan dan mengekalkan sistem peranakkan.Kandungan Gla mampu menolong wanita mengekalkan pusingan haid.

Alhamdulillah,rezeki ku telah ditetapkanNYA..Mungkin harapan untuk "KUMBANG",sedangkan selama ni hanya dihiasi "BUNGA"

Persoalanya,bila saya kongsikan berita gembira ini,ada isu berbangkit yang di utarakan.Bagi saya Pihak shaklee ada jawapan untuk tuduhan yang kukira sengaja disensasikan atau dimanipulasikan untuk tujuan tertentu,Jelas sekali Shaklee tidak pernah melantik orang untuk menjadi duta produk sehingga menyebabkan ovari dibuang".Ia lebih kurang sama dengan kenyataan "GLA menyebabkan PCOS"...
Pihak Shaklee membidas kenyataan,malah sedia melakukan pemeriksaan percuma ke atas pesakit yang didakwakan,mengalami masalah kesihatan dan sedia menarik balik produk sekiranya tidak selamat di pasarkan.

Kesimpulanya apa yang disensasikan dahulu BUKAN DISEBABKAN OLEH PRODUK SHAKLEE,TETAPI MASALAH KESIHATAN DALAMAN YANG dialami.

Jelas sekali hasil,pengambilan nutrisi yang berkualiti secara tidak langsung meningkatkan tahap kesihatan.Disamping merawat masalah dalaman,membantu kecantikkan luaran..
Merasakan diri wanita lengkap"sempurna"..

ANDA INGIN TAHU ATAU INGIN CUBA>SILA hubungi saya:

Pn Zurina Binti Mohd Noor
Distributor Shaklee SAH:ID 1092799
kawasan Puchong,Selangor
No telefon:0193518273
Khidmat penghantaran secara pos keseluruh Malaysia,termasuk Singapura Dan Brunei.
Atau cod untuk kawasan sekitar.  

No comments:

Post a Comment