Sunday 13 July 2014

Kekurangan pengambilan air yang cukup,menjejaskan kesihatan.


Gangguan pencernaan,gangguan lapisan kulit,pundi kencing dan masalah buah pinggang serta keletihan adalah suatu keadaaan di mana kesan daripada kekurangan pengambilan air yang cukup.Air yang cukup dapat memberi banyak manfaat iaitu dapat mempercepatkan proses metabolisme dan menyimpan kalori serta tenaga.Ini bermakna,ia  tidak akan membuat perut kembung dan memperlahankan rasa loya.Hanya minum air,sekurang-kurang 1 gelas  dalam satu masa.

Keletihan:
Air banyak digunakan dalam keperluan hidup dan sebagai sumber tenaga  dalam badan.Dehidrasi menyebabkan aktiviti enzim/aktiviti penyerapan protein di dalam badan menjadi perlahan.Ini menyebabkan seseorang yang itu mengalami tersangat penat dan letih.

Asthsma dan Alergi:
Bila dehidrasi,badan anda akan menyekat pengaliran oksigen.Ini bermakna badan anda dilindungi air.Mengikut fakta/kajian secara purata menghasilkan tindakbalas dengan cepat ke atas badan meningkat dengan cepat apabila kehilangan banyak air.

Tekanan darah tinggi:
Darah normal,adalah sekitar 92% air,bila badan sepenuhnya dehidrasi.Bila dehidrasi darah menjadi beku ,dan ini menyebabkan/menghalang darah mengalir,akhirnya ia akan meninggikan tekanan darah.

Gangguan lapisan kulit:
Dehidrasi melemahkan penyingkiran toksin melalui kulit dan membuatkan kulit semakin tidak kebal kepada semua jenis gangguan kulit temasuklah dermatitis(penyakit kulit)dan kulit kering bersisik/bertompok perang.
serta kedutan pra-matang dan perubahan warna kulit.

Kolestrol Tinggi:
Bila badan dehidrasi,ia menghasilkan lebih banyak kolestrol untuk menghalang/mengelak air hilang daripada sel tubuh.Kolestrol yang terkumpul sukar ditukar kepada tenaga kerana kekurangan air dan menganggu proses metabolisme badan.Secara tidak langsung banyak lemak terkumpul,akhirnya membawa kepada masalah kegemukkan dan kesan terhadap kesihatan.

Pundi kencing @ masalah buah pinggang:
Akibat dehidrasi badan banyak mengumpul toksin dan perkumuhan toksik,ini mmenghasilkan persekitaran,di mana bakteria membiak dan akhirnya pundi kencing dan buah pinggang lebih cenderung mudah dijangkiti ,mengalami keradangan dan kesakitan.

Gangguan pencernaan:
Kekurangan air dan mineral alkali sebagai kalsium dan magnesium.Ia sebagai sumber utama yang menyebabkan gangguan pencernaan berlaku termasuklah ulser,gastrik dan asid reflux.

Sembelit:
Bila jumlah air yang diambil kurang,salah satu kolon di bahagian tengah tengah badan mengeluarkan air.bendalir yang keluar kerana fungsi badan yang kritikal.Tanpa air yang secukupnya,penyingkiran /perkumuhan melalui usus besar terlalu banyak dan perlahan.Atau dalam suatu masa bukan semua akhirnya menyebabkan sembelit.

Kekejangan otot:
Semua tulang rawan mempunyai selaput sendi di mana sebagai penenang utama air .Bila badan dehidrasi
tulang rawan menjadi lemah dan pemulihan sendi menjadi perlahan dan akhirnya menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan.

Berat badan:
Bila dehidrasi sel akan mengalami pengurangan tenaga.Ini boleh menyebabkan seseorang itu mengambil makanan dalam jumlah yang banyak,walupun ia sebenarnya mengalami kehausan terlampau.Pengambilan makanan berkolestrol diburukkan lagi dengan keadaan proses metabolisme terganggu akibat kekurangan air.Dan paras kolestrol menjadi tinggi serta mengalakkan pengumpulan lemak dan pertambahan berat badan.

Secara purata badan manusia memerlukan 75% air.Purata anda memerlukan air 8 gelas air sehari.Atas faktor itu ,memerlukan peningkatan penggunaan air termasuklah aktitiviti ,persekitaran,penyakit,mengandung dan menyusukan bayi.Secara purata orang dewasa hilang sekurang-kurangnya 1 cawan sehari setiap hari kerana bernafas,berpeluh,kencing dan pembuangan tinja.

Setiap orang (dewasa) harus minum air(seharusnya air puith) sekurang-kurangnya 8 gelas sehari,untuk melancarkan fungsi organ penting di samping mengantikan tenaga .Manusia mengeluarkan banyak tenaga dan air melalui pembuangan air besar/kecil dan perpeluhan.
Malah,bagi mereka yang sentiasa aktif(suka bersukan) banyak mengunakan tenaga dan berpeluh memerlukan air yang lebih.begitu juga mereka yang mengalami cirit-birit.Kurang mengambil yang cukup akan menyebabkan mereka mengalami keletihan terlampau seterusnya boleh menyebabkan dehidrasi.

Dehidrasi dialami,bukan sahaja dapat dilihat mangsa mengalami kehausan tetapi keadaan badan yang mengigil,keletihan,pengsan/pitam,pening muntah.Adakalanya akibat dehidrasi melampau boleh dilihat mangsa mengalami cengkung bebola mata dan kesihatan dalaman terjejas di mana mangsa mengalami kekeringan air pada buah pinggang.Ini secara tidak langsung menjejaskan fungsi buah pinggang.

Kisah saya ,baby mengalami Dehidrasi.
Keadaan ini,bukan diceritakan pada fakta semata-semata,tetapi saya cuba kongsikan akibat kesan cirit-birit yang berlaku terhadap anak saya.

Ok,serba sedikit saya kongsikan.Anak saya berumur 9 bulan ketika itu.Akibat demam batuk,selsema menyebabkan beliau mengalami asma.Di bawa ke hospital Swasta untuk mendapat rawatan langjut.Di hospital macam biasa tetpi kali ini tanpa diberikan "Drip"/air botol melalui kapilari darah tidak seperti sebelum ni apabila mendapatkan rawatan di hospital.5hari di hospital dgn kesihatan kurang memuaskan dan 2 hari terakhir dicharge di berikan ubat yang lebih kuat,kata Dr yang bertugas untuk mempercepatkan pembuangan kahak,iaitu penggunaan inhaler: Ventolin Evohaler (warna biru) dan FlixotideEvohaler(warna oren).Anak saya mula menunjukkan tanda-tanda cirit-birit.Pada awalnya,saya ingat akibat kesan pemulihannya jadi saya biarkan.Akhirnya Dr discharge kan,,Suruh balik.2 jam berada dirumah ,belum diberikan apa-apa makanan lagi anak saya mengalami cirit -birit melampau,dan asyik menangis.Akhirnya saya bawa anak ke hospital kerajaan pula keesokkan pagi.Ekoran kecemasan di alami,kami diberi keutamaan di unit kecemasan hospital.Di mana satu keadaan di alami  anak cirit-birit tidak berhenti,anak mengigil kelaparan,lembik,mata cengkung.Hasil ujian awal,mengalami tyroidsia(bebola mata Cengkung),dan kuman dalam darah.
Dr,tak putus-putus menyoal apa yang saya beri anak saya makan,,saya hanya cakap,belum sempat anak jamah apa makan lagi selepas dicharge wad hospital swasta.Kalau ada pun,sedikit bubur nasi tetapi apabiladimakan terus dibuang( cirit-birit) Yang hanya masuk susu badan.Tak kan lah susu badan boleh tercemar.Di wad hospital kerajaan,anak saya ditempatkan kerana mengalami "Rota Virus",suatu penyakit cirit-birit yang kuat.Virus kuman yang paling jahat,kata Dr sehingga mengambil masa yang lama untuk pulih.Memang betul keadaan ini,saya ditempatkan selama 5 malam dan dicharge tanpa apa-apa perubahan positif(masih berlaku cirit-birit) katanya Dr, tiada ubat untuk normalkan keadaan cirit-birit akan pulih dengan sendiri.Bayangkan perasaan saya,anak,dicharge wad dalam keadaan sedemikian,beri makanan tak lama terus dibuang(buang air).Keadaan ini bukan anak saya sahaja yang mengalami tetapi 1 bilik rata2 bayi mengalami nasib yang sama mendapatkan rawatan asma/ditempatkan di wad isolation(pengasingan) akibat asma kemudian ditempatkan di wad(cirit-birit).Di hospital kerajaan baby hanya diberi "drip" dan sambung proses pemulihan asma (diberi gas salbutamol) serta dibekalkan air garam(paket) untuk dibancuh untuk baby.Naluri saya kuat,mengatakan bahawa akibat,pengaruh ubatan seperti antibiotik terlampau tanpa Di"plush"diberi "drip",menyebabkan baby mengalami "air buah pinggang Kering"..
Nanti,saya kongsikan bahaya penggunaan ubat-ubatan, antibiotik terlampau untuk baby.

Discharge wad dengan keadaan masih berlarutan & bimbang akan berlarutan,saya mencari alternatif perubatan mencari habbatus sauda asli belum diproses  dan minyak asma campuran habbatus sauda untuk rawat asma dan Performance Drink untuk merawat dehidrasi dan cirit-birit. Alhamdulillah 2 hari kemudian dan berkat doa kami anak saya pulih.

Di kala buntu,benda yang ada di depan mata kita tidak terfikir..Alahai kesian kepada suami !5 hari cuti kerja,kesian juga duit poket/ gaji dapat sikit..

Pic:Hari ke-4 hospital Swata


Pic:Hari ke-4 hopital kerajaan



**Performance drink,untuk persediaan Anda sekeluarga..
*Ahli sukan,
*Demam Denggi
*Aktif/Kerja Berat
*Cirit-birit
* Demam yang sukar kebah
*Kencing tikus dan lain-lain.








 ## minuman isotonik hebat tanpa gas3 kali ganda lebih cepat mengembalikan cecair/bendalir badan.Mengembalikan tenaga dengan pantas.



Pn Zurina Bt Mohd Noor
Distributor Shaklee,ID 1092799
No:Telefon 019 3518 273(call/whatsapp)>konsultasi percuma.
SID Puchong Selangor.
Penghantaran keseluruh Malaysia termasuk Singapura dan Brunei.


   


No comments:

Post a Comment