Tuesday 8 July 2014

Osteoporosis Tanda kekurangan Kalsium.





 Sumber Arkib Utusan Malaysia 10/12/2010:

Wanita Malaysia adalah antara 3 dari negara Asia yang paling berisiko menghidap osteoporosis pada awal usia 30-an.Hasil kajian Nutrisi hasil susu dari New Zealand,Fonterra.Kajian juga menunjukkan 5% rakyat Malaysia berdepan risiko penyakit tersebut pada 50-an,Kata Pengurus Asas kesihatan Fonterra Asia dan Asia barat(John Todd).
Kajian tersebut menganalisis 2.1juta imbasan tulang yang dilakukan di seluruh Asia turut menunjukkan seorang daripada 3 penduduk Asia berusia 35 tahun ke atas menghadapi risiko osteoporosis.
Osteoporosis adalah penyakit yang menyebabkan  tulang rapuh dan retak ,bukan lagi masalah yang di alami orang tua semata-mata,katanya ketika membentangkan hasil kajian itu pada mesyuarat rantau Asia petama anjuran International Osteoporosis Foundation(IOF).
Todd berkata kajian juga mendapati sejumlah besar penduduk Asia berumur lingkungan 30-an tidak mempunyai tahap jisim tulang yang sepatutnya pada usia mereka.
Penyakit Osteoporosis @ rapuh tulang ialah satu keadaan di mana ketumpatan tulang berkurangan dan menyebabkan tulang menjadi mudah patah @ reput.Osteoporosis membawa kepada kerapuhan tulang.Osteoporosis ialah keadaan di mana tulang kurang tumpat berbanding tulang yang normal yang tidak mencapai tahap osteoporosis.
Penyebab masalah ini adalah kerana penurunan kadar estrogen terutama bagi wanita yang berusia 40-an yang melalui peringkat menopouse dan penurunan hormon testostrone pada lelaki yang berumur 50 tahun ke atas.

Kenapa Wanita Lebih Awal Mengalami Osteoporosis:
Wanita lebih awal mengalami osteoporosis kerana banyak kehilangan protein dan kalsium:
1)Semasa hayat didatangi period
2)Semasa hamil>protein dan kalsium diserap oleh baby yang dikandung .
3)Semasa menyusu bayi>kehilangan air dan serat yang mempunyai kalsium & serat dari sumber makanan ibu terpaksa berkongsi dengan bayi.

Tanda-tanda sesorang mengalami kekurangan kalsium dan penyebab osteoporosis:
!)Sakit sendi,tulang belakang dan tengkuk.
2)Bongkok,kehilangan inci/ketinggian
3)Sakit gigi ,rongak,gigi mudah reput.
4)Sakit ketika period dan Ketika Menopouse(sakit pada bahagian abdomen,pinggang dan pinggul). 
5)Sembelit 
6)Kuku mudah patah.
7)rambut rapuh/kasar/gugur

Kepentingan kalsium:

Kalsium sangat diperlukan untuk pembentukkan tulang,gigi serta gusi yang kuat.Ia juga penting untuk menstabilkan degupan jantung dan penghantaran isyarat.Kalsium juga boleh merendahkan kadar kolestrol dan membantu mencegah penyakit kardiovaskular.Ia diperlukan untuk kontraksi otot bagi elak kekejangan otot.
Kalsium juga dipercayai dapat membekukan darah dan mencegah kanser.Di mana tekanan darah dapat diturunkan dan elak kehilangan jisim tulang.
Kalsium bertindak sebagai pembekal tenaga dan terlibat dalam penstrukturan RNA &DNA protein.
Kalsium juga terlibat dalam  pengaktifan beberapa enzim seperti lipase iaitu enzim pemecah lemak,malah turut terlibat dalam memastikan kadar penyerapan nutrien oleh membran sel.
Kalsium turut membantu menjaga kesihatan kulit dan mengelakkan pre-eklampsia semasa mengandung.Ibu mengandung yang mengalami darah tinggi boleh ambil kalsium bagi turunkan darah tingi semasa hamil. Begitu juga masalah sembelit yang biasa dialami oleh ibu hamil.

Kalsium boleh didapati dari sumber pamakanan yang sihat terutama berasaskan tenusu seperti susu mertega,yogurt,bijirin,kekacang dan lain-lain.Namun tidak semua orang suka mengambil makanan yang kaya dengan kalsium contohnya susu mahupun sumber kekacang seperti Soya.
Dengan ini,suplemen shaklee cuba memberi pendekatan untuk membantu masalah kekurangan kalsium dan masalah kesihatan anda iaitu memudahkan anda mendapat kalsium dalam bentuk tablet untuk ditelan iaitu yang kaya dengan kalsium,magnesium,vitamin D,boron,mangan,tembaga & zink.Dan ESP(Soy Energy Protein) protein yang kaya dengan serat berasaskan 100% soya asli ,bagi mereka yang tidak gemar minum susu segar(susu tepung/susu lembu) atau mereka yang amal 'vegetarian".
Protein dan kalsium,kedua-duanya memaikan peranan penting untuk mencegah osteoporosis:











## We provide a health life for everyone and a better life for everyone.##
Distributor Shaklee Anda:Cod area Puchong dan Shah Alam
penghantaran keseluruh Malaysia termasuk Singapura Dan Brunei,
 * khidmat Poslaju& Gedex
Pn Zurina Bt Mohd Noor
ID 1092799;Call/whatsapp 013 3158 377 (.untuk dapatkan Set Bajet untuk Osteoporosis)



 


No comments:

Post a Comment