Friday 4 November 2016

TIPS KEKAL CANTIK DAN SIHAT:Menjaga kesihatan dalaman dan luaran.


Dunia Wanita:

Wanita dan kecantikkan tidak boleh dipisahkan,sudah lumrah suka akan kecantikkan suka berdandan agar kelihatan cantik.Namun ramai para wanita/perempuan mengambil remeh akan kecantikkan dalaman(kesihatan dalaman).Maka tidak hairanlah memilikki wajah yang cantik halus mulus dek kerana pengunaan kosmetik sedangkan jelas ketara perubahan kulit wajah dan bahagian badan lain seperti bahagian leher dan kulit yang lebih gelap ,kering,kendur ,bersisik dan sebagainya.

Menjaga kesihatan dalaman adalah lebih penting kerana apabila memilikki badan yang sihat secara tidak langsung akan memberi penampilan yang hebat kepada empunya diri.Apa yang saya maksudkan di sini sebagai contoh,kesihatan yang kurang memuaskan apa yang jelas kita lihat seseorang itu menglami mood swing,stress,dan dalam keadaan yang tidak bermaya,letih &etc.

Apabila mengalami keadaan ini secara tidak langsung,mereka/anda malas menjaga penampilan diri.Sebagai contoh lagi,keadaan stress,tekanan kerja yang banyak(bersengkang mata)/masa tidur tidak cukup akan membuatkan seseorang itu sakit kepala,keliling mata yang lebam/hitam dan eye bag.

Hasil penelitian/rujukkan saya kongsikan tips kesihatan untuk anda:

Tips menjaga kesihatan dalaman:

1)Minum air kosong/putih sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.

Bukan Ais:

 >>   Air kosong yang saya maksudkan haruslah air sejuk bukan ais(bukan air dalam peti).Bagi wanita yang telah melahirkan anak seeloknya amal ambil air suam.Air yang sangat sejuk,akan merencatkan otak berfungsi.Pernah tak anda minum ais,dalam keadaan tergesa-gesa/lahap?.Rasa sakit kepala kan,malah seluruh bahagian muka rasa sakit.Otak yang terencat gagal menghantar maklumat dan seterusnya menyebakkan kekejangan/kaki krem.

>>Air yang sangat sejuk juga tidak sesuai kerana boleh menyebabkan"sakit urat,sakit pinggang,Sakit belakang"/bentang,hal ini jelas dapat dirasakan oleh wanita yang telah melahirkan anak.Oleh itu,golongan ini senang mengalami kekejangan otot/kaki krem.

>>Ais akan menyebabkan urat saraf mengembang,bukan sahaja menyebabkan sakit urat @ bentang,tetapi boleh menyebabkan badan gemuk @senang gemuk air.Makanan yang kita ambil bersama ais sejuk tidak dapat dinyahcerna dengan baik,terutama makanan yang tinggi kolestrol,banyak minyak.Ais boleh membekukan kolestrol lemak dan melekat pada dinding usus.

>>Masalah Gemuk air@ pengemar ais mengalami, badan banyak mengeluarkan rembesan cecair seperti lendir dan keputihan.Ini menandakan ais tidak elok untuk kesihatan rahim juga.

>>Air kosong wajib diambil pada waktu pagi/sebelum sarapan.Ini penting untuk menjaga fungsi organ dalaman di samping menolong proses menyahtoksin dalam badan.Di mana buah pinggang kita telah banyak terbeban setelah semalaman bekerja,air bertindak sebagai auto plush membuang sisa toksin melalui perkumuhan/pembuangan air kencing.Air juga dapat melawaskan pembuangan sisa tinja.Ia penting untuk menjaga kesihatan usus.Air penting untuk membantu fungsi normal badan bertindak dan membantu badan dalam proses "detoks".

Badan yang banyak toksin menandakan anda mempunyai masalah dalaman seperti masalah usus(sembelit,appendic/ulser perut,),masalah perut buncit.Akibat toksin yang banyak dalam perut juga menyebabkan nafas dan badan berbau kuat/busuk dan kurang menyenangkan.

>>Air yang cukup juga,sebagai gantian air setelah proses perkumuhan berlaku dan mengelak berlakunya sel kulit kehilangan kolagen seperti berlakunya kulit kering,bersisik,kendur.

Banyak kepentingan air putih terhadap badan khususnya terhadap organ penting,nanti saya kongsikan/pautan web(link) saya yang seterusnya.

2)Banyakkan pengambilan buah-buahan & sayuran
>>Buah yang saya maksudkan adalah seperti buah-buahan yang berwarna kuning,ini kerana buah seperti
    oren,betik,labu mempunyai banyak vitamin C.Vitamin C penting kepada badan  antaranya meningkatkan fungsi imun,anti-penuaan,mempercepatkan /membaikpulih tisu yang rosak.Buah-buahan yang kaya dengan serat dapat membantu melawaskan sistem penghadaman/pembuangan.

>>Buah-buahan juga mempunyai banyak air.Kepentingan air seperti yang saya terangkan di atas.

>>Buah-buahan dan sayuran juga mempunyai vitamin E,vitamin E penting juga untuk kecantikkan kulit seperti vitamin C bertindak melambatkan penuaan/Anti-penuaan.

>Buah-buahan dan sayuran kuning penting untuk kesihatan mata.

3)Banyakkan pengambilan buah sayuran hijau;
    >>Sayuran hijau juga mempunyai serat dan vitamin dapat melawaskan/menyihatkan sistem pembuangan.Pengambilan buah epal hijau bukan sahaja mempunyai banyak asid diiambil untuk menurunkan berat badan malah juga menurunkan paras kolestrol dan gula dalam darah.
>>Apple hijau>menurunkan tekanan darah dan kolestrol serta mengelakkan gejala penyakit yang berkaitan dengannya
>>Ulam-ulaman.

*Pengambilan makanan berprotein harus disertakan sekali dengan pengambilan buah untuk diet pemakanan yang seimbang.

4)Mengambil makanan seimbang
>>Pengambilan sumber protein yang cukup /pengamalan diet seimbang dan konsisten dapat mengatasi obesiti.
>>Protein juga penting untuk pembinaan sel dan tenaga.Untuk kulit yang tegang@ sentiasa menjaga kolagen kulit haruslah sentiasa mengambil sumber protein seperti susu dan bijirin.

5)Sentiasa aktif:
   Amalkan bersenam @ aktiviti yang boleh mengeluarkan peluh.
>Jantung bekerja,secara tidak lansung menyihatkan salur darah dan mengelakkan gejala penyakit berkaitan seperti Salur darah tersumbat.

>Untuk otot kulit kelihatan tegang seprti otot perut ,lengan,peha agar tidak kelihatan mengeleber.
>Potongan badan yang cantik tanpa obesiti.

6)Menjaga kesihatan diri dalam pantang.
7)Elakkan/mengambil dalam kuantiti yang kecil makanan berlemak dan berminyak.
 >Makanan berminyak boleh menyebabkan muka berminyak dan berjerawat.
8)Ambil kalsium yang cukup.
  >untuk tenaga dan atasi stress,senggugut,kekejangan otot perut dan kaki.

Tips menjaga kesihatan luaran/muka;

1)Menjaga kesihatan kulit muka.
 >membasuh muka sebelum tidur>buang sisa make up.
 >Menggunakan pencuci muka yang sesuai.
 >Memakai serum kecantikkan
 >Memakai Pelindung Matahari dan sebagainya
2)Menjaga kesihatan kulit 
   >Seperti menjaga kulit muka,lebihan pencuci muka yan melekat di tangan tidak patut dibilas dahulu sebaiknya oleskan sekitar leher,tangan dan perut.

>Kulit di bahagian lain juga perlu diambil berat agar kelihatan muda dan tegang.
>Seperti menjaga kulit muka juga,lebihan sisa make-up jika tiada kosmetik lain harusnya juga dioles pada 
 bahagian lain seperti leher dan tangan.
*(bertujuan untuk mengelakkan perbezaan ketara kulit muka leher dan tangan).

*Tahukah anda bahagian kulit yang mengendur banyak mempunyai sel kulit mati/bintik hitam.?
Di bahagian mana?
>Bagi wanita yang telah melahirkan anak kulit kendur di bahagian perut banyak memerangkap sisa daki.Untuk mengembalikan kolagen kulit perut kepada asal,haruslah sentiasa mengosok bahagian perut dengan sabun @ pencuci muka anda dan amalkan penjagaan kulit perut sepertimana anda menjaga kulit muka.

*Setelah melahirkan anak,segelintir wanita cepat menurunkan berat badan kemungkinan akibat penyusuan bayi yang kerap.Oleh itu,kulit mudah kendur dan kering.

3) Menjaga pemakanan seperti tips menjaga kesihatan dalaman di atas.Mengambil vitamin C dan E,minum air yang cukupdan makanan seimbang.
>protein juga perlu membina balik tisu kulit yang rosak. 

4)Mengambil protein dan kalsium yang cukup
  >Protein dan kalsium penting untuk menjana tenaga dan mengelak keletihan,kekejangan otot dan stress.Di samping mencegah kekurangan asid folik dalam badan.

5)Selalu senyum/ceria.
  >Badan yang sihat akan menampilkan wajah yang ceria tiada mood swing,stress,letih dan lesu.Menjaga 
    kesihatan dalaman penting.Kerut dan kedut di muka dapat di atasi.Jerawat dan jeragat juga timbul akibat 
    tekanan yang dialami(stress &etc).


Untuk maklumat langjut boleh rujuk/klik link di bawah:




Pn Zurina Binti Mohd Noor
SID Shaklee Puchong Selangor,ID 1092799 
No telefon:019 3518 273(call/whatsap)

No comments:

Post a Comment