Saturday 21 June 2014

Perlukah vitamin /semasa hamil?

Vitamin semasa hamil
Persoalannya,adakah cukup vitamin dam mineral yang diambil pemakanan sehari-hari?

Di sini,saya ingin kongsikan pendapat Dr Zubaidi mengenai suplemen  yang  diperlukan semasa hamil.Ini kerana ramai wanita hamil yang agak keliru tentang penggunaan multivitamin yang perlu diambil sepanjang kehamilan.
Di pasaran terdapat pelbagai pilihan kepada mereka.Walaupun beliau sendiri tidak mengesyorkan mana-mana jenama,tetapi beliau turut menyokong pengambilan multivitamin sebagai bekalan tambahan,untuk wanita hamil,asalkan ia mengandungi vitamin dan mineral yang cukup.
Vitamin untuk wanita hamil yang biasa untuk orang dewasa yang tidak hamil kerana dosnya berbeza.Ini kerana suplemen ini boleh didapati dari beberapa pil yang berlainan @ dalam satu set multivitamin yang diformulakan khas untuk wanita hamil.
Pengambilan suplement prenatal vitamin memang  digalakkan kerana dapat:
* mengurangkan risiko kecacatan bayi dalam kandungan ketika hamil.
* kelahiran bayi pramatang.
*kekurangan berat bayi  ketika dilahirkan.
* memberi kekuatan dan membantu wanita hamil mendapat kesihatan yang baik sepanjang kehamilan.
*membantu kekurangan nutrisi kerana wanita hamil,khususnya diawal kehamilan mengalami loya dan muntah&tidak mempunyai selera makan.

Malangnya,ramai wanita yang hamil tidak mendapat bekalan nutrisi yang secukupnya kerana mereka tidak mengetahui bahawa mereka memerlukan vitamin & mineral tambahan kerana terpaksa berkongsi dengan bayi dalam rahim.
Antara suplemen yang penting bagi wanita hamil ialah iron(zat besi),kalsium,folic acid & omega-3.
Mengamalkan pengambilan suplemen prenatal vitamin tidak bermakna seseorang wanita hamil boleh meninggalkan pemakanan yang mengandungi karbohidrat,protein,lemak& air.
Prenatal vitamin juga tidak menjanjikan anak yang bakal dilahirkan tidak mengalami apa-apa masalah kesihatan @kecacatan.Mengamalkan prenatal vitamin ibarat memakai tali/topi pinggang keledar,iaitu sebagai langkah keselamatan @ mengelakkan kecederaaan yang dialami bertambah parah.
Berikutnya,cadangan Dr zubaidi ",prenatal vitamin yang perlu dibeli"& kepentingannya:
1.Folic Acid 
2.Iron
3.kalsium
4.Omega-3 

Folic Asid(Asid folik)
Folik acid sangat penting bagi perkembangan fizikal dan saraf bayi dalam rahim di awal kehamilan.Ia harus diambil sebaik sahaja persenyawaan berlaku antara ovum dan sperma,supaya kita dapat berikhtiar untuk menghalang kecacatan neural tube disamping membantu pembentukkan saraf & sel-sel lain.
Dos yang dicadangkan bagi wanita hamil ialah 1000 micrograms(mcg) sehari .Asid folik juga,membantu para wanita yang ingin hamil @ bersedia hamil untuk kekuatan rahim.Dos yang dicadangkan ialah 400 mcg sehari.
**sebagai makluman>>suplemen/pil yang dijual di farmasi mengandungi asid folik dijual dengan dos 5mg iaitu 5000 mcg..oleh itu harus berhati-hati memilih pil vitamin yang mempunyai dos asid folik(folic acid) yang sesuai mengikut keperluan.

Iron
Iron atau dikenali zat besi penting untuk pembentukkan sel darah merah yang berfungsi membawa oksigen keseluruh tubuh.Ia mengurangkan risiko kelahiran bayi pramatang.Dos yang dicadangkan untuk wanita hamil ialah 27 mg.kebanyakkan pil suplement ferrous fumarate 325mg mengandungi 106 mg iron.
untuk memastikan zat iron diserap dengan berkesan beberapa perkara perlu dielak antaranya:
*elak pengambilan antibiotik,,jika perlu ambil selepas 2 jam sebelum @ selepas menelan suplemen.
*Elak makan pemakanan yang menganggu penyerapan zat iron seperti ika,daging merah/hati @ 2 jam sebelum @selepas menelan pil.
*Begitu juga dengan produk tenusu,,elak ambil bersama-sama.kerana boleh menganggu penyerapan iron.

Kalsium
Kalsium iaitu sumber berasaskan susu/tenusu.Kalsium sangat penting  bagi pembentukkan tulang & gigi.Tidak semua prenatal vitamin membekalkan semua keperluan seharian kalsium yang diperlukan wanita hamil,oleh itu mereka harus mendapat bekalan kalsium dari sumber pemakanan yang sihat.Tanpa kalsium yang cukup wanita hamil mungkin terdedah kepada risiko pre-eclampsia  yang mungkin membawa maut kepada ibu dan bayi dalam rahim.Dos yang diperlukan untuk wanita hamil ialah 1000mg sehari.

Omega-3
Omega-3 diperlukan untuk perkembangan otak,membentuk sistem saraf dan menjamin penglihatan yang baik.Ikan adalah sumber terbaik omega-3,terutama ikan salmon.Bagi wanita hamil dan menyusukan bayi dos yang dicadangkan ialah 200-300 mg sehari.Minyak ikan/omega juga membantu perkembangan otak bayi dalam kandungan.Disamping mengurangkan risiko kelahiran bayi kurang matang,Malah dapat membantu kenaikkan berat badan yang mendadak.Disamping menguatkan sistem imunisasi.
 Vitamin A .
Pengambilan vitamin A sebagai suplemen prenatal vitamin untuk perkembangan fizikal & penglihatan dan daya tahan tubuh,namun pengambilan vitamin A yang terlampau banyak boleh menyebabkan kecacatan pada bayi>>Susunan Dr Zubaidi (200112).Vitamin A yang perlu diambil kurang daripada 5,000iu dalam sehari.
Hasil kajian sumber vitamin A,dari pemakanan seperti buah-buahan & sayuran berwarna kuning@ oren,amat digalakkan &tidak memberi kesan buruk terhadap kesihatan,malah ia menyokong kesihatan otak dan mata.

Kehadiran suplemen membantu kesihatan wanita hamil serta bayi yang dikandung,disamping menampung kekurangan nutrisi/nutrien  untuk mengelakkan masalah kesihatan yang tidak di ingini.Suplemen Shaklee membantu para ibu hamil yang sukar menelan pil yang dibekalkan oleh klinik kesihatan(klinik ibu& anak) kerana bau dan rasa yang kuat,serta meloyakan tekak mereka,sama yang saya alami ketika hamil.
Suplemen shaklee diciptakan mudah larut air,kerana ia berasaskan sumber semulajadi tanpa pewarna,perasa,pengawet tiruan mahupun kimia serta lulus KKM & halal.Jadi ia selamat,untuk Kesihatan.Malah DR Zubaidi Sendiri menyokong & mengatakan Set Pantang Shaklee merupakan" Nutrisi terbaik untuk ibu bersalin/pantang",yang ada diantaranya turut dicadangkan suplement yang sama ketika mengandung.






Jom lihat apa kata pengguna>>dengan testimoninya,menggunakan set hamil dan pantang sekaligus,,,




   Wah,,,bonusnya dapat turunkan berat badan sekali & kulit cantik.

Atau anda boleh lawati halaman berkaitan:sila klik>
*Kepentingan asid folik kepada ibu hamil
*B kompleks dengan asid folik

Pn Zurina Binti Mohd Noor

Pengedar sah shaklee,ID 1092799.
No telefon:019 3658 799 @ 013 3158 377
Penghantaran keseluruh Malaysia termasuk Singapura dan Brunei,melaui khidmat Poslaju dan Gedex.
COD di kawasan berdekatan Puchong,Shah Alam.

No comments:

Post a Comment