Thursday 20 March 2014

SENGGUGUT

Apa itu senggugut?

Senggugut ialah satu keadaan ,mengalami pendarahan di dalam rahim dan menyebabkan kesakitan pada abdomen perut/kekejangan perut,sama ada datang bulan(period) iaitu senggugut primer @ disebabkan penyakit senggugut sekunder.Keadaan ,dimana bahagian otot2 abdomen mengecut dengan kuat untuk menolak darah kotor keluar.Senggugut terbahagi kepada 2 jenis iaitu senggugut primer dan senggugut sekunder.

1.Senggugut Primer
   Senggugut Primer adalah disebabkan oleh penghasilan hormon "proglandin".Hormon proglandin terhasil di dalam uterus menyebabkan otot-otot rahim mengecut dengan kuat untuk membantu uterus menyingkirkan darah kotor.Biasa menyerang pada hari pertama dan kedua period.Kebiasaan senggugut ini akan beransur hilang setelah,melalui alam perkahwinan dan hubungan kelamin(setelah memperolehi cahaya mata).Kebiasaan di alami oleh remaja pada peringkat awal/permulaan mendapat period/haid.

2.Senggugut Sekunder
   Senggugut sekunder berkait rapat dengan penyakit organik ,Pendarahan berlaku,disebabkan oleh penyakit  dari uterus,saluran fallopio @ovari.Ia disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim(Endometriosis) dan berlaku pendarahan di dalam perut.Endometriosis adalah penyakit yang sering dikaitkan dengan masalah kesuburan.Antara puncanya adalah tumor serta tumbesaran yang tidak normal.
Seseorang wanita/remaja perempuan yang mengalami penyakit ini turut mempunyai darah period dan pada masa sama ia mungkin juga berlaku pendarahan akibat Endometriosis.
Ramai wanita tidak menyedari mereka mengalami simpton seakan sama dengan rasa sakit ketika dalam keadaan menstruasi.

**senggugut bukan sekadar kekejangan perut ketika haid,ia mungkin tanda awal anda menghidap
 ENDOMETRIOSIS

**BAHAYA PENYAKIT ENDOMETRIOSIS;
1. Boleh pengaruhi kesuburan/kehamilan
2.Menyumbang 10% kepada masalah kemandulan

JADI ANDA PERLU MERAWAT SENGGUGUT SEJAK DARI AWAL REMAJA,
KENALPASTI 'ADAKAH SENGGUGUT ITU BIASA BAGI REMAJA @SEBALIKNYA"

Cara Rawatan;
1. Boleh dirawat dengan ubat-ubatan yang mengandungi "IBUPROFEN"atau ubat penahan sakit/panadol.
2.Amalkan senaman dan pengambilan nutrisi yang cukup.
3.Pengambilan sekurang-kurangnya 100mg kalsium ,50mg magnesium dan 100mg vitamin b6.
4.Pengambilan suplemen hormon seperti GLA sebagai tambahan untuk kesihatan @ menggantikan pengambilan ubat penahan sakit(Sesuai untuk orang yang alah kepada pil penahan sakit/efeksi kesihatan.
**cara lain tanpa ubat;
1.Pemakanan iaitu baiki diet>amal diet seimbang,jangan hilangkan berat badan secara drastik.Makan makanan yang banyak protein dan tinggi kandungan serat.(ikan salmon/tuna, sayur-sayuran dan buah -buahan).
2.Kurangkan pengambilan garam dalam makanan.
3.Banyakkan minum jus buah dan elak ambil minuman berkafein dan beralkohol beberapa hari sebelum period.
4.Tuam perut;
   >Dapatkan tualadan rendam  di dalam air suam,perah dan tuam perut/tungku.Ulang sehingga kesakitan lega.
5.Tenangkan fikiran:berjenaka,ketawa bersama rakan,keluarga dapat hilangkan stress dan dengan ini dapat menenangkan urat saraf.
6.Ambil suplemen/vitamin tambahan>vitamin B dan vitamin E untuk menambah kalsium dan magnesium dalam diet anda.Beritahu Doktor sebelum mengambil ubat-ubatan lain.Ini kerana sesetengah vitamin boleh bertindakbalas dengan ubat -ubatan dan beri kesan sampingan contoh"mercilon"merupakan pil hormon/diguna sebagai pil peracang'Menurut kata Dr Zubaidi boleh menyebabkan tidak hamil langsung jika diguna dalam tempoh yang lama/jangkamasa panjang.

**Sumber /info;KOTEX MALAYSIA>Calcium suplemen and other mineral and vitamin suplemen can also help youget rid of perod pain.Calcium help maintaining the muscle tone in the body capacity for calcium absorption.You end loosig less calcium for the body and reduce your muscle cramps.

**Pil hormon yang biasa diguna sebagai pil perancang turut diguna untuk merawat senggugut ,simpton. menopouse@PMS.Dan juga merawat masalah jerawat.

Kenapa Senggugut berlaku?
1.Kurang makanan berprotein dan serat,>menyebabkan kurang kalsium ,magnesium dan vitamin,
2.kurang melakukan aktiviti senaman,
3.Tidak amal diet seimbang.

**Rawatan untuk senggugut adalah lebih kurang sama dengan rawatan untuk simpton pra menopouse /PMS,ia bertujuan untuk mengawal kitaran darah haid agar kembali normal dan tidak menyakitkan,mahupun untuk kesuburan(bagi yang ingin hamil @rencatkan penuaan)

Bagaimana suplement kesihatan shaklee membantu; 
SET SENGGUGUT
(GLA COMPLEX,VITAMIN B,OSTERMATRIX)







GLA COMPLEX;
1. Merupakan (asid linolenik gama)digunakan oleh ramai wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan.mengurangkan rasa sakit senggugut>melancarkan darah.
2.GLA merupakan sejenis asid lemak omega-6 yang diguna oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin>bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal.>membantu mengawal paras hormon
3.Mengandung vitamin E yang membantu>membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dan intergriti sel.

VITAMIN B COMPLEX
Mengandungi vitamin B5(asid panthothenik),vitamin B6,dan vitamin B12 telah terbukti menghasilkan kesan terbaik ke atas senggugut.
1.Vitamin B5,membantu mengurangkan rasa tertekan/stress dan ianya diperlukan oleh kalenjar adrenal untuk menghasilkan hormon.
2.Vitamin B6 membantu mengurangkan penyimpanan air,menambahkan aliran oksigen kepada organ wanita,juga membantu menstabilkan paras estrogen ke tahap normal.
3.Vitamin B12 membantu meringankan tekanan,menghindarkan anemia da ianya diperlukan untuk semua fungsi badan

**kehadiran suplemen GLA dan VITAMIN B COMPLEX>dapat melancarkan peredaran darah dan meredakan tekanan.Apabila seseorang wanita mengalami senggugut kesakitan yang di alami menyebabkan timbul perasaan stress/mudah marah dan memberi tekanan kepada urat saraf,malah menyebabkan hormon tidak stabil dan muka ditumbuhi jerawat.Malah faktor senggugut adalah disebabkan oleh kurangnya mengambil makanan berprotein yang mengandungi kalsium dan magnesium /kurang makanan seimbang.Oleh itu ,tambahan suplemen Ostermatrix(sesuai untuk mereka yang tidak suka minum susu/alergi susu);

OSTERMATRIX
*Wanita yang mengambil kalsium yang mencukupi dapat mengurangkan masalah senggugut.
*Sebelum haid bermula,paras bekalan kalsium akan menurun menyebakan emosi tidak stabil dan lain-lain symptom senggugut.Oleh itu pengambilan kalsium tambahan dapat melegakan kesakitan/kekejangan otot perut.

**BAGI REMAJA/WANITA YANG MENGALAMI MASALAH INI DAN BERMINAT

*call/ whatsapp;013 3158 377,Pn Zurina,Distributor Shaklee.ID 1092799
**COD kawasan puchong,penghantaran secara pos laju dan gedex .



No comments:

Post a Comment