Thursday 22 January 2015

Arthritis :Penyakit keradangan Sendi dan langkah menjaga kesihatan sendi tanpa ubatan dan suntikkan.


Pengenalan Arthritis:

Arthritis merupakan penyakit keradangan sendi yang disebabkan oleh kerosakkan sendi,jangkitan kuman,penyakit keturunan dan sebagain.Radang sendi adalah suatu jenis penyakit yang mendatangkan kesakitan pada sendi,kemerahan,bengkak dan kekejangan.Arthritis sering  dihidapi oleh golongan dewasa seperti osteoarthritis,arthritis rheumatoid,arthritis yang disebabkan oleh jangkitan kuman dan Gout.

Osteoarthritis merupakan kesakitan sendi kerana sendi mengalami kehausan  akibat penggunaan yang kerap.
RheumatoidArthritis(RA)merupakan kesakitan sendi berlaku kerana daya tahanan badan bercelaru di mana tubuh menghasilkan antibodi untuk menyerang sendi-sendi sendiri.Kebiasaaannya berlaku kekejangan sendi pada awal pagi.
Arthritis yang disebabkan oleh jangkitan kuman merupakan penyakit yang menyerang satu sendi sahaja,maka tidak semua sendi mengalami kesakitan. 
Gout merupakan kesakitan sendi akibat mendapan asid urik di sendi,lazimnya menyerang pangkal ibu jari kaki.

Tanda-tanda Arthritis:
*Sakit sendi(pergelangan tangan,jari,pergelangan kaki,punggung,tulang belakang di bahagian bawah)
*Sendi bengkak
*Kekejangan sendi
*Susah untuk bergerak seperti biasa
*Sakit apabila bergerak
*Perubahan pada sendi
*Lutut berbunyi bagi penyakit osteoarthritis lutut
*Otot betis menjadi kecut bagi penghidap osteoarthrtis lutut.
*Sakit apabila sekeliling sendi di tekan.

Siapa yang berisiko mendapat Arthritis.
 1)Golongan dewasa/warga emas.
2) Pekerja buruh
3)Atlet
4)Orang tidak amalkan pemakanan seimbang(lebih mengambil makanan yang mempunyai purin yang tinggi seperti makanan laut dan sumber protei seperti daging .biasanya berlaku kepada pesakit Gout)
5)Mereka yang obesiti.

Langkah pencegahan awal

1)Melakukan aktiviti/pergerakkan yang sesuai
  *Pesakit arthritis rheumatoid  digalakkan melakukan ativiti/senaman,kerana kurang pergerakkan akan mendorong berlaku kekejangan otot/sendi secara mengejut.Disamping memudahkan kelenturan otot@ sendi lutut umumnya.Otot-otot di sekitar ligamen sendi lutut,mudah dilentur/dibengkokkan.Berbeza dengan pesakit *osteoarthritis tidak digalakkan melakukan aktiviti lasak kerana mengalami kehausan sendi.

2)Kurangkan berat badan>berat badan melampau memberi tekanan kepada sendi.

3)Makan makanan seimbang.menjaga berat badan di samping mengelakkan mengambil makanan yang terlalu banyak purin(jika seseorang itu menghidapi penyakit gout).

4)Mengambil makanan tambahan.

Pengambilan ubat alternatif untuk melegakan kesakitan seperti ubat penahan sakit,ubat anti radang mahupun suntikkan gel pelincir sendi dan sekiranya gagal ia di akhiri dengan pembedahan.Namun,harus berhati-hati dalam penggunaan ubatan alternatif kerana kandungan bahan aktif jarang diketahui dan mungkin berinteraksi dengan bahan-bahan lain yang turut diambil bersama dengan ubat-ubatan lain.

Sumber: MyHealth

Merujuk sumber di atas,ada benarnya,yang mana ibu mertuaku dan ayahku seorang pesakit arthritis.Ayah sering mengalami kesakitan sendi,maka ubat penahan sakit dan ubatan sentiasa menjadi peneman dan sehingga pada suatu tahap mengalami kerosakkan hati serta mengalami kanser pakreas .
Kini ibu mertuaku turut mengalami arthrirtis.Dengan berat badan yang meningkat dan kurang melakukan pergerakkan,menyebabkan sendi lututnya semakin sakit apabila digerakkan dan sentiasa menggigi,demam.
Ubat penahan sakit,sering diminta sehingga pada suatu ketika doktor tidak memberikan ubat penahan sakit berupa suntikkan kerana atas faktor umur yang agak tua dan turut mengambil ubatan tradisional kerana di bimbangi risiko2 yang tidak di jangka.
#risiko ubat penahan sakit&ubat-ubatan tradisional yang tidak berdaftar

Langkah Penjagaan sendi;

Pengambilan suplimen/nutrisi adalah untuk menampung keperluan nutrien  yang diperlukan oleh tubuh.Kehadiran 3 komponen suplimen kesihatan iaitu Omega Guard,Ostematrix dan Advance Joint Health Tablet melengkapkan keperluan untuk kesihatan sendi.Ia memberi sokongan nutrisi pada kolagen dan komponen penghubung tisu lain yang memberi kekuatan dan struktur untuk sendi.
Di samping itu ia membantu mengekalkan tulang yang kuat serta membantu melegakan sakit sendi dan inflamasi terhadap sendi.

Fungsi khusus Suplimen:

Omega Guard
Mempunyai Asid Dokosaheksanoik(DHA) dan Asid Eikosapentanoik(EPA) merupakan asid lemak omega 3 yang diperolehi dari sumber ikan laut dalam.Dimana asid DHA dan EPA mampu mengurangkan keradangan,menggalakkan fungsi otak,kesihatan sistem saraf dan fungsi mata.Asid  lemak ini perlu di perolehi dari pemakanan.Di samping itu,lemak omega-3 dapat meningkatkan metabolisme badan,berupaya mencergaskan badan dan menyingkirkan lemak /kolestrol buruk dalam badan.Ini secara tidak langsung dapat mengelakkkan obesiti mencegah risiko serangan jantung dan lain-lain. 
Omega guard juga bertindak meningkatkan fungsi imun badan dan mencegah simptom alergi.

Advance Joint Health Tablet
Bertindak menyokong kesihatan sendi.AJHT adalah formula proprietari yang menampilkan kombinasi bahan yang amat berkesan yang dapat menyokong pergerakkan,kelenturan sendi dan fungsi yang sihat.Ia dihasilkan daripada ramuan yang aktif iaitu estrak botani boswellia jagung dan nutrien-nutrien penting lain termasuk  zinc,tembaga,mangan dan vitamin C.Ramuan-ramuan aktif ini  dapat membantu meningkatkan kelesaan sendi dan pergerakkan.AJHT merupakan estrak 100% tumbuuhan tanpa sumber haiwan.

Ostematrix
osteomatrix lebih daripada sekadar kalsium kerana turut mengandungi nutien-nutrien lain seperti vitamin D,Zinc,boron,manganes,kuprum.Di mana 1 tablet ostematrix bersamaan 1 gelas susu berkalsium tinggi dan bersamaan 80 biji badam.Ia membantu dalam pembentukkan dan penjagaan tulangdan gigi .
Ia bermanfaat menguatkan tulang,di mana kalsium menghalang osteoporosi menguatkan kuku,kerangka,gigi,sistem saraf.Ia juga merawat tulang retak,osteomalacia(rickets dewasa),kuku rapuh,exzema,kekejangan,gusi berdarah.
Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur dapat memperbaikki kekejangan dan kebas-kebas,sakit sendi dan arthritis.Di samping itu bertindak sebagai penenang @meringankan stress,di mana ia mengimbangi tekanan darah:memelihara denyutan jantung impuls saraf,penenang saraf:menggalakkan tidur yang selesa dan lain-lain.

Ikhtiar untuk kesihatan lebih baik

Pn Zurina Binti Mohd Noor
Pengedar sah shaklee,ID 1092799
No telefon:0193518273
Penghantaran keseluruh Malaysia termasuk Singapura dan Brunei.

No comments:

Post a Comment