Thursday 18 September 2014

Vitamin B-Complex Dengan asid folik,Apa bezanya dengan pil asid folik @ B-complex sahaja?



Kebiasaannya asid folik,dikenali sebagai suplimen untuk ibu hamil,yang menjadi menu utama yang wajib diambil oleh Ibu hamil,bagi kesihatan ibu dan juga bayi yang dikandung.Tetapi ramai yang mengetahui keperluan suplimen ini,selain untuk menjaga kesihatan ibu,malah ia bertujuan membantu keperluan asid folik @ kekurangan asid folik semulajadi dalam badan.
Kebanyakkan kaum ibu sering mengabaikan pengambilan pil asid folik yang dibekalkan oleh klinik kesihatan Ibu dan Anak,mungkin kerana bau dan rasa yang kurang menyenangkan,membuatkan rasa loya dan muntah.Terutama bagi ibu yang sedang mengalami(pregnancy 1st trimester),dan mengalami "morning sickness".Kekurangan asid folik akibat kehilangan selera makan,menyebabkan tekanan darah menurun dan kemungkinan menyebabkan tekanan darah rendah,dan boleh membahayakan kesihatan diri ibu dan keselamatan bayi.Oleh sebab itu shaklee menciptakan asid folik secara semulajadi,dan mudah diserap,tanpa pewarna,perasa,dan bau yang kuat.
Walaubagaimanapun,keperluan asid folik tertumpu kepada ibu mengandung sahaja,malah amat penting kepada semua orang

Perbezaan B-Complex Shaklee:
Para saintis shaklee telah mencipta asid Folik secara semulajadi yang pertama di dunia dengan kadar keboleh serapan (Biovailability)yang sangat tinggi dan berkualiti.Ini kerana,asid folik yang semulajadi tidak mudah diserap oleh tubuh.Terdapat juga vitamin B-complex yang dijual dipasaran,namun bersifat sintetik.
B complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B,termasuklah Biotin dan asid folik.Kesemua komponen ini perlu ada pada vitamin B-complex untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna.Kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh.
Vitamin B complex shaklee bersifat larut-air,jadi ia mudah diserap dan juga mudah disingkirkan melalui sistem pencernaan.Oleh itu amat penting,kita mengambil vitamin B setiap hari.
Vitamin B-complex shaklee mempunyai,asid folik dan biotin,malah turut mempunyai,zat besi(iron ),kerana mempunyai panthothenic Acid(sebagai kalsium panthothenic).oleh itu hanya satu tablet setiap hari,mampu memberi khasiat,berbanding pil asid folik, iron tablet,dan vitamin B complex yang dibekalkan oleh klinik kerajaan(klinik ibu dan anak),seperti  gambar di atas.

Manfaat utama Vitamin B-complex Shaklee:
1)Menukar makanan kepada tenaga>Membantu penghadaman.menukar lemak,karbohidrat dan protein,,,l jm kepada tenaga dan sekaligus mengurangkan masalah keletihan/kelesuan.

2)Melawan tekanan>memastikan kesihatan fungsi saraf ,sekaligus meredakan sakit kepala,tekanan,kemurungandan insomnia.

3)Membantu tumbesaran>Menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak.Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak dan tulang belakang.

4)Rambut beruban dan gugur>membaiki masalah kulit kepala,kelemumur,rambut gugur beruban dan mengekalkan kesihatan rambut.

5)Baik untuk mata>Mengurangkan masalah keletihan mata,mencegah katarak,meningkatkan  kualiti penglihatan,perkasakan memori daya pemerhatian / fokus  .

6)Mencegah Anemia>Membantu pembentukkan sel darah merah yang sihat dan antibodi,meransang sirkulasi darah dalam tubuh,merendahkan paras sistin untuk kesihatan kardiovaskular,mencegah anemia,sakit kepala,pening,lemah semangat,keletihan,migrain,muntah-muntah,mabuk darat @ mabuk laut.

7)Meredakan senggugut>baik untuk masalah senggugut(PMS),meredakan kerisaun,keresahan dan masalah penghadaman,terutama bagi mereka yang mengambil ubat penahan sakit dan hormon.

8)Mencegah perlcche>dikenali juga sebagai rekahan mulut(mouth chilitis),mencegah jangkitan lidah dan nafas berbau.

9)Detoksifikasi>meredakan alahan

Siapa yang perlukan vitamin B complex?;
*Untuk semua orang,bagi mengekalkan kesihatan yang optimun,bagi menampung kekurangan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh agar tidak menganggu proses normal badan,dan gangguan masalah kesihatan.
1>wanita mengandung,>untuk mengelak terjadinya tekanan darah rendah,mahupun untuk cegah anemia,serta kekurangan sel darah merah.serta kesihatan bayi yang dikandung.
2>Remaja yang mengalami masalah gangguan hormon/senggugut
3>wanita yang  hampir menopouse,
4>Mereka yang terlampau obes(Obesiti/gemuk)
5>Mereka yang alami masalah stress(wanita dalam pantang>elak angin meroyan),tekanan akibat kesakitan (period/senggugut)@ tekanan fikiran sehingga mengganggu kesihatan seperti"exam"
6>Mereka yang mempunyai masalah penyakit kronik seperti"Diabetes,kolestrol,,serangan jantung,kerana ia berupaya menukar zat makan kepada tenaga. 
7)Mereka yang mengalami kekurangan zat makanan(terlampau kurus)  

Bagaimana Memilih B complex yang baik?
1.Mengandungi kesemua vitamin>B1,B2,B3,B5,B6,B12,asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA(kesemua perlu diambil pada masa yang sama)

2.Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin.

3.Pastikan jurang nilai harian B1,B2,B3 dan B12 tidak terlalu besar.

Vitamin B-Complex shaklee,antara suplimen wajib dalam set kesihatan shaklee,seperti:
>Set mengandung/hamil,
>Set wanita(senggugut/menopouse,
>Set Kecantikkan,
>Set Jerawat,
>Set weight Gain,
>Set kesihatan Otak dan banyak lagi.

## untuk maklumat langjut anda boleh hubungi saya:

*Pn Zurina bt Mohd Noor,ID 1092799.
*No telefon:019 3518 273(call/whatsapp)
*Cod area Puchong Selangor,
*Penghantaran keseluruh Malaysia termasuk Singapura Dan Brunei,menggunakan khidmat Poslaju dan Gedex.. 

  
 


No comments:

Post a Comment