Wednesday 19 February 2014

Keputihan Dan wanita



 Setelah beberapa hari,aku menggali info2 kesihatan,hatiku terpaut pada satu  artikel,iaitu masalah keputihan.
Oleh kerana penyakit ini begitu sinonim dengan dunia wanita.Pelbagai nama saintifik,keputihan ini dipanggil antaranya Vagina Discharge/Fluar Albus@leucorhoea dan Bakteria Group B Strectococus.Namun penyakit keputihan bukan sahaja dialami oleh kaum hawa,malah kaum  lelaki juga.
  Masalah keputihan dianggap biasa,namun  boleh menjadi tidak normal/bermasalah apabila  dijangkiti bakteria.Pada asalnya keputihan merupakan cairan/lendir yang keluar dari faraj/vagina wanita @menjadi kental,berubah menjadi kuning kehijauan,berbau busuk,dan rasa gatal pada vagina.
  Masalah keputihan boleh menyebabkan penyakit kelamin seperti gonorea/siflis,boleh berjangkit kepada pasangan.Masalah keputihan banyak berlaku terhadap wanita dewasa,khususnya wanita hamil ,dimana waktu subur/ovulasi melepaskan banyak lendir.Keputihan juga berlaku remaja perempuan,di mana cairan keluar dengan banyak apabila terdedah kepada ransangan seksual ,@cenderung melakukan martubasi/onani.
Keputihan yang keluar jika tidak dijaga jangkitan kuman.bakteria,virus,kulat @fungus/parasit berlaku.

Bagaimana Keputihan Menjadi Masalah Serius
1.Tidak menjaga kebersihan alat sulit seperti;
 *tidak mencuci faraj dengan betul.>harus mencuci faraj dari bahagian depan menghala ke belakang.
 *mencuci faraj dengan sabun.>vagina mengalami iritasi/melecet di sekitar vagina,kuman mudah merebak.kulit hilang PH/kekeringan.
 *Tidak mengganti tampon/tuala wanita dengan kerap semasa period.
 *Sering bertukar pasangan ketika sengama/kerap melakukan hubungan seksual.
 *memakai seluar dalam yang ketat/>seharusnya pakai pakaian dalam berasaskan kapas/cotton.
Kesan Masalah keputihan Kepada Wanita Hamil
 Kajian yang diterbitkan oleh American Journal Of Obstetric and Gynecology membuktikan jangkitan bakteria yang menyebabkan keputihan membawa kepada keguguran dan jangkitan kepada bayi yang dikandung.DI akhir kajian,jangkitan bakteria vaginosis pada awal kehamilan memberi risiko yang besar untuk terjadinya keguguran kelahiran bayi pramatang

BAGAIMANA ALFALFA MEMBANTU KEPUTIHAN
*Tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian.
*Bertindak sebagai kacip fatimah kepada wanita yang selepas bersalin.
*membuang lendir2/keputihan yang terkumpul.disamping membantu masalah lain.
*memulihkan urat selepas bersalin.
*meneutralkan asid dalam badan.

Kenapa berlaku keputihan??
**Keputihan merupakan fenomena biasa yang dialami oleh para remaja,wanita,malah juga dialami oleh kaum lelaki .Walaubagaimana keputihan boleh bertukar menjadi semakin banyak dan mungkin berbau&berubah warna setelah dijangkiti bakteria.Antara faktor yang mempengaruhi pengeluaran cecair keputihan ialah:
1.Perubahan hormon>mencapai peringkat akil baligh(remaja)
2.Ransangan seksual.>martubasi,onani/mood/perasaan
3.Pemakanan>banyak mengambil makanan/minuman sejuk seperti ais,sayuran berlendir seperti bendi
4.Pemakanan tidak seimbang>menyebabkan ketidakstabilan hormon& pengaliran tenaga.
5.Gaya hidup yang aktif>peringkat perkumuhan.
6.Pengambilan ubat-ubatan>seperti pil hormon yang terdapat dalam pil2 perancang,pil untuk atasi masalah senggugut/PMS dan lain2.
;Sumber rujukkan DR zubaidi.blogspot




selain merawat masalah keputihan secara tidak langsung,dapat mengeratkan hubungan intim antara pasangan,dimana dapat mengetatkan rongga vagina yang longgar,disamping mengelakkan kuman keputihan membunuh telur/sperma lelaki(atasi masalah kesuburan).

**Alfalfa adalah raja segala tumbuhan, maka penggunaan Alfalfa sangat meluas,,disamping sebagai alternatif ramuan herba yang menjadi pilihan dalam dunia kesihatan,..malah telah lama digunakan dalam perubatan cina.
**Kebaikkannya Alfalfa telah saya kongsikan dalam blog..
untuk pertanyaan lanjut tentang permasalahan wanita @ ingin mencari produk terbaik untuk atasi masalah anda,,,BOLEH HUBUNGI SAYA 013 358 377,,Distributor Shaklee Yang Sah.ID 1092799.
@ingin dapatkan harga jimat,,,join keahlian  disamping jana income,,Hanya RM 75,,@ percuma keahlian dengan pembelian 200 UV,,ke atas,,
***dapat cash money @ bonus,,Guide  dari leader yang terlatih ,di bawa masuk ke group,

**khidmat poslaju & gedex .

No comments:

Post a Comment