Saturday 3 May 2014

Kepentingan Asid Folik untuk ibu hamil.



Assalamualaikum w.b.t.
Di sini saya ingin kongsikan info &tekankan kepentingan ASID FOLIK..Saya tahu ramai wanita,mahupun para suami kurang peka akan kepentingan Asid folik terhadap kesihatan diri sendiri mahupun generasinya ,iaitu kepada anak mereka.Maka tidak hairanlah,ada antara para ibu bapa "kebingungan"akan masalah kesihatan anak-anak mereka.

>>G6pd,,>>Eczema,,>>Athsma,,>>Penyakit kuning,,Jaundice,,dan lain-lain
Walhalnya,,selain faktor keturunan penyakit yang dialami oleh kanak/bayi selepas kelahiran,adalah berpungca daripada pemakanan si ibu ketika hamil..

Sumber Asid folik adalah berasaskan sumber protein, yang kita makan setiap hari seperti hati ayam,daging,ayam telur,kekacang,beras perang,barli,oat,sayur-sayuran hijau dan buah-buahan berwarna kuning seperti oren,labu,betik,jagung dan lain-lain.
Banyak sebab,,,kenapa seseorang itu abai pengambilan Asid folik yang cukup.Atas sebab itu,apabila seseorang wanita hamil dikesan mengalami masalah kesihatan seperti Hb rendah,Anemia dinasihatkan oleh pakar  kesihatan mengambil banyak makanan yang mempunyai sumber protein Asid folik.Malah suplement @ vitamin turut diberikan sebagai tambahan zat makanan mereka seperti vitamin B dan Obimin.
Namun,pengambilan pil/vitamin yang mengandungi Asid folik turut diabaikan keperluannya,,,..Kenapa??
Ramai yang memberi alasan sering lupa,,tak boleh telan sebab tak tahan rasa &bau yang busuk,,,saya tahu,,sebab saya pun macam tu dulu,,hehehe.itu sebab saya memilih vitamin shaklee.
Malah ada antaranya kerana momokkan segelintir masyarakat,yang mengatakan bahawa vitamin yang diberi(asid folik&obimin)"menyebabkan anak besar dalam rahim,dan boleh menyebabkan sukar bersalin normal."
Menurut Dr Zubaidi dalam artikelnya menyebut akan kepentingan Asid Folik ,kepada wanita yang merancang untuk hamil  & sebagai kepentingan untuk kesuburan wanita dan lelaki(pasangan)untuk mendapat cahaya mata.

APA ITU ASID FOLIK???
Folik Asid @folate juga mengandungi vitamin B9 yang sangat diperlukan untuk membina sel-sel baru dalam badan.Ia penting dalam membina DNA yang baru dan membaiki DNA yang rosak (tisu)dalam sel badan.
Jika ibu kekurangan Asid Folik,kesihatan bayi dalam rahim mungkin akan terjejas.

MENGAPA IA PENTING??
1)Mengurangkan kecacatan saraf tunjang(Neural Tube Defect) seperti gangguan pada pembentukkan saraf tunjang(Sfina Bifida),disebabkan oleh perkembangan fizikal bayi dalam rahim terencat.
2)Megurangkan keguguran,lahir mati,kelahiran bayi pra-matang dan kekurangan darah(anemia)/bayi @ ibu kurang sel darah merah..
3)Menambahkan kepekatan hemoglobin darah.
4)Mengurangkan kecacatan lain pada bayi :
 *Sumbing lelangit
 *kecacatan pada jantung(congenital heart disease)
 *Pembentukkan kaki &tangan yang tidak sama
 *kecacatan pada sistem pembuangan air kencing.(urinary sistem)
5)Elak keguguran secara tiba-tiba @kehamilan yang mempunyai komplikasi seperti pendarahan disebabkan
 oleh placenta abruption @sawan ketika hamil.

PENTINGKAH ASID FOLIK UNTUK KESUBURAN LELAKI &WANITA???
Folik ACid juga dapat membantu maslah kesuburan pada kaum lelaki. Ia akan mengurangkan kecacatan pada kromosom sperma lelaki.Sperma yang mengalami kecacatan kromosom apabila disenyawakan dengan telur ovum akan menghasilkan janin yang tidak hidup lama.Folate adalah suplemen penting bagi kematangan telur ovum,pembentukkan placenta dan proses perkembangan janin dalam rahim.
 Oleh itu,tidak salah jika anda ingin mengambil asid folik sebagai langkah persediaan untuk hamil dan juga usaha untuk meningkatkan tahap kesihatan kita.

B kompleks shaklee di cipta sebagai asid semulajadi yang pertama di dunia dengan kadar kebolehserapan
(biovaibility) yang sangat tinggi dan berkualiti.Mengandungi 8 komponen utama vitamin B bersama 100% biotin dan asid folik.

Halaman berkaitan ,sila kliks di sini>:B kompleks dengan asid folik

Pn Zurina Binti Mohd Noor
Pengedar Sah Shaklee,ID 1092 799.
No telefon:019 3658 769 @ 013 3158 377(Call/whatsapp)
Penghantaran melalui khidmat poslaju dan Gedex.
Keseluruh Malaysia termasuk Singapura Dan Brunei.
Sedia COD di kawasan berdekatan Puchong ,Shah Alam.
Konsultasi percuma.



 


  

No comments:

Post a Comment